پاسخی به یک پرسش

در این دسته به چاپ رسیده است اخبار

تاریخ چاپ  

یک پرسش و یک پاسخ
پرسش: سلام دکتر خوبید الحمدلله ؟؟
من رشته ی تحصیلیم علوم انسانیه وقتی تاریخ رو جسته گریخته مطالعه میکنم می بینم مردم ایران از روزگاران دور جسارتا ------اکثرا نادان و بی ‌شعور و جاهل بوده اند ما فکر میکردیم تو این چهل سال اینقدر از انسانیت و عقلانیت دور شده اند
شما چه فکر میکنید ؟؟؟؟
با سلام
دقیقا نمی توانم بدانم که مخاطب کیست. هر نوع قضاوتی در مورد مردم یک مملکت و کلی کردن مشخصات فرهنگی ، اجتماعی آن ها به دور از فرزانگی است.
در این مورد مجموعه ۸ مصاحبه با من در رادیو زمانه در تارنمایشان موجود است. به علاوه در کتاب ایران سرزمین فرهنگی ما ایرانیان جوانب مختلف مشخصه های فرهنگی ما مورد بررسی فرار گرفته اند. از طرفی بزرگوار اسلامی ندوشن در کتاب ایران را از یاد نبریم ، نگاه واقع بینانه ای به پرسش کیستی و چیستی ما می اندازد.
خلاصه آنکه مردم امروز ما در چهار لایه فرهنگی و در ده ها اقلیم جغرافیایی- تولیدی زندگی می کنند.
از نظر رابطه با علم و شناخت مدرن نیز ما دارای هرمی هستیم که شاید از نظر کیفی از بسیاری از مردم‌کشورهای منطقه با اهمیت تر باشد.
از همه مهم‌تر تا ۶۰ سال پیش بیشتر از نیمی از مردم ایران در روستاها و به شیوه کوچ نشینی زندگی می کردند که عملا فاقد هر نوع امکان دسترسی به کتاب و سواد و مدرسه .. بودند.
در واقع بیش از نیمی از مردم امروز میهن ما ، مادر بزرگان و پدر بزرگانی دارند که فاقد امکان دسترسی به مدرنیته بوده اند.
یافتن جامعه ای با افکار مدرن به بیش از سه یا چهار نسل پیوسته نیاز دارد.
به جای اتهام نادانی و حماقت و … به مردم ایران ، بکوشیم تا در هر حالتی و جایی که هستیم به افزایش دانش و علم و اندیشه مدرن کمک کنیم ، با صبر و حوصله. همانگونه که صدها هزار از مادران و پدران ما از این راه رفتند..
تا شما چه فکر می کنید.
سرفراز باشید.
حسن مکارمی
تیر ماه ۱۴۰۰ فرانسه